Poika nimeltä Päivi




Se suurimmalle osallu tuttu rallatus, joka sisältää aikakaudelleen epätyypillisen suoran kuvauksen transsukupuolisuudesta. Leevi and th Leavings julkaisi tämän kappaleen jo vuonna 1985.


Poika nimeltä Päivi on Leevi and the Leavingsin koskettavin kappale, vaikka siinä ei ajeta autolla kuolemaan tai vietetä koko talvea kesämökillä rahatta ilman lämmitystä, kun vaimokin lähti. Se on koskettavin siksi, että siinä haetaan hyväksyntää sille tunteelle, että on syntynyt väärään sukupuoleen. Monessa Leavings-klassikossa roikutaan köyden varassa toivon ja epätoivon välisessä kuilussa, mutta harvassa tullaan niin rohkeasti lähelle ihmisen perusminuutta kuin Poika nimeltä Päivissä.
(Markus Hilden, 2013, NRMG, http://www.nrgm.fi/artikkelit/7-poika-nimelta-paivi-1985/)



Mä kerroin kaiken jo kirjeessäin
jos en lähde niin petän itseäin
lähdin kiertämään maailmaa
pikkukaupungin kadut mua ahdistaa

olin poika nimeltä päivi
enkä tiennyt oonko romeo vai julia
olin poika nimeltä päivi
tahdoin vain suudella sun maalattuja huulia

unta saanut en iltaisin
aamuun asti mä kattoon tuijotin

ihmiset mulle sanoi niin
jos et muutu voit joutua helvettiin

olin poika nimeltä päivi
enkä tiennyt oonko romeo vai julia
olin poika nimeltä päivi
tahdoin vain suudella sun maalattuja huuulia

antaa ihmisten tuijottaa
vaikka joskus se onkin niin vaikeaa
ystävyys meitä yhdistää
etäisyys tekee sielussa kipeää

olin poika nimeltä päivi
enkä tiennyt oonko romeo vai julia
olin poika nimeltä päivi
tahdoin vain suudella sun maalattuja huulia

olin poika nimeltä päivi
enkä tiennyt oonko romeo vai julia
olin poika nimeltä päivi
tahdoin vain suudella sun maalattuja huulia..



Lähde: https://www.letssingit.com/leevi-and-the-leavings-lyrics-poika-nimelt%C3%A4-p%C3%A4ivi-fwl6qnv#ixzz4hvQ64TIi

Kommentit

Suositut tekstit